Útravaló az élethez:)

Boldogság s szeretet kísérje utam ezentúl,
az egész életemet a szeretet töltse ki.
Aki engem szeret, ne taszítsam el magamtól,
hisz ők tanítottak meg igazán szeretni!

By: Sztrapi_sg
2009.XII.27.

2010. március 2., kedd

a GOA története

Goa

A goa kultúra gyökereit a 60'as évek vége felé, az India dél-keleti partján található Goa-partvidéken találhatjuk. Abban az idoben világutazó hippik, kalandkeresok, rocksztárok lepték el ezt a páratlan szépségu tengerpartot, akik az amerikai hippi mozgalom kifulladása után itt próbálták megtalálni az elveszett szabadságot. Ez a sex/drugs/rockandroll bûvkörébol kilépni nem akaró csoport le is telepedett itt, és egy újfajta, a nyugati kultúrában megszokottól eltéro, természet közeli életmódot folytatott. A legtöbben azonban nem bírták a tempót, így a 80'as évekre már csak egy kis amerikaiakból és európaiakból álló csoport maradt Goán. A 90'es években azonban minden megváltozott. Jött az új zenei front: az Acid. A partvidék lakói azonnal rákaptak az új stílusra és továbbfejlesztették azt. A "nagy elindító", Goa Gil, egy nagyon rég óta Goán élo San Franciscoi freak, az igazi Goa-Guru. Gil és társai már régóta nyomták az elektronikus hangzásokat, ami akkoriban a Yello, Talking Heads, féle vonalat jelentette. A techno, az acid, az industrial, a detroit, electro, new beat stílusokból és a 70es évek pszichedelikus hangzású zenéinek hatása alatt állt végül is össze a goatrance, melynek közvetlen elofutárai a Killing Joke és az elso igazi goa számot jegyzo belga Front242.


Zene
A psychedelic trance-t és a goa trance-t leginkább szinonímaként használják, csak késobb, a 90'es évek vége felé lett a psytrance egy önálló stílus megkülönbözteto neve. A psy/goa zenékrol esetében viszonylag kevés jól behatárolható stílusjegyet említhetünk. A számok ritmusa alapvetoen 4/4, a sebessége 135-150 bpm között van leginkább, de természetesen vannak lassabb és gyorsabb számok is. A zenék sok furcsa, pszichedelikus hangból, agycsavaró és utaztató témákból, rengeteg ritmikai elembol és effektekbol épülnek fel. A mai napig jellemzoek a 303-masok és sok goa/psy zenében található elektromos gitár. Az alapok leginkább kemény hangzású felezo, vagy "guruló" basszusvonalra, 4/4-es ütos lábdobokra épülnek. A régebbi goatranceban domináns szerepet játszottak a nem európai skálákon írt keletiesebb dallamok, manapság a goa/psy zenékben inkább az egyszerubb, de jobban megragadó és különleges hangzású témákra építenek. A goából rengeteg új stílus is kifejlodött, illetve maga a goa is metamorfózisokon ment keresztül. Így lett psychedelic trance (GMS, Logic Bomb, Space Tribe, Talamasca), a leginkább a skandinávok által képviselt progresszív minimál (Atmos, Son Kite, Ticon, Vibrasphere, Necton), progresszív psytrance (Parasense, Droidsect, Paste, új Etnica), psychedelic techno (Yumade, Paps) . A chillesebb hangzású pszichedelikus zenék is tért nyertek, psychedelic ambientként szokták emlegetni.

Partik

A goa-kultúra legerosebb alapját mindig a partik, elsosorban a szabadtéri partik jelentették és jelentik ma is. Ennek egyik oka az a rengeteg különleges helyszín, ahol goa bulikat rendeznek; tengerpart, oserdo, régi kastély, hajó, sivatag közepe, folyópart, messzi hegységek völgyei, stb. A klubbuliknak is megvan a maga különlegessége, elsosorban a dekorációból fakadóan; természet utánzó, vagy a fantasy világból meríto UV aktív képek, szobrok, vetítések, térelválasztó nádfonatok díszitik a bulik helyszínét. A partik közönsége jelenti a másik olyan különlegességet, amibol bárki megállapíthatja, hogy épp egy goa partin van. Sok mosolygós, barátságos ember, a legextrémebb ruhákban, a legmeglepobb helyekrol. Mindenki táncol, a közönség együtt találja meg az utat a felszabaduláshoz, ami a zene és a fények hatására elkezdodött a táncteremben, vagy a tuz körül. Szinte mindenki, aki járt már goa bulin beszámolt a "közös lélek" kialakulásának fantasztikus élményérol, amikor a táncolók úgy érzik, most minden ott lévo partizó észlelése és gondolatai egy nagy tudatban kapcsolódnak össze. A szabadtéri partikon a napfelkelte jelenti a csúcseseményt, ez a sötétségbol a fénybe érkezés, a csakra utazás tetopontja, ráadásul a partizó felfedezi a körülötte lévo arcokat és sokszor magának a helyszínnek a szépségeit. Egy goa bulin senki sincs egyedül, mindenki mosolygós és segítokész. Ezek a jellegzetességek szerte a világon jellemzik a goa partikat. A goások nagy utazók, a világ bármely táján, bármelyik országból érkezhetnek egy goa partira, mert tudják, hogy otthon fogják érezni magukat és a segítokész embereket találnak majd. A szcéna tevékenységét jól jellemzik a hatalmas fesztiválok, ahol több tízezer goa fan tölt együtt 3-5 napot ( vagy többet ) valahol a természetben. A leghíresebb a Solipse, a Napfogyatkozás fesztivál, ami épp Magyarországon, Ozorán került eloször megrendezésre és kb. 30ezer ember vett rajta részt. Az Ozorai fesztivál mára kultikus eseménnyé vált. (www.solipse.com). Portugáliában rendezik meg nyaranta aBoom fesztivált, a legnagyobb eloadókkal és Németországban a
Voov fesztivált, ami 11 éve él.

Underground

A goa a mai napig szerte a világon megmaradt underground zenei kultúrának, sehol nem találkozatunk vele a mainstreamet képviselõ médiumokban. Egyetlen kivétel Izrael, ahol a goa országos népszerûségnek örvend. Mindemellett a goa kultúra benépesítette az egész Földet; mind Európában, Ázsiában, Afrikában, észak és dél Amerikában, Ausztráliában találhatunk partikat, partiszervezoket, live acteket és dj-ket. A zenék és a partik terjesztésének módja az, aminek leginkább köszönhetõ, hogy a mûfaj megmaradt underground szinten; szórólapok, szájhagyomány, Internet. Ma is virágzanak a "meg nem hirdetett" partik, ahol 50-200 ember bulizik háborítatlanul valahol a természetben. A Goa partvidéken szokás, hogy a dzsungel közepén hangos dobolás jelzi, hogy hol van a parti és az emberek órákig bolyonganak, mire odatalálnak. A kiadók és a labelek is kerülik a hagyományos marketing-eszközöket a zenék terjesztésében. A terjesztés fõ platformja mára egyértelmûen az Internet lett, bárki ott értesülhet az újdonságokról, és készülõ zenei anyagokról. A labelek szoktak promóciós körutakat tenni, melynek keretében turné-szerûen elmennek egy-egy országba a dj-ikkel és egy-egy live actel és egy teljes parti line-up-ját ok adják.

Oleg-et és Jirzij-t interjúvoltuk meg, hogy meséljenek nekünk
a honi goa történelemrõl.

Múlt

Oleg: Úgy történt hogy kaptam mixkazettákat (92 õsz), amiken izraeli és indiai goabulik voltak. Nagyon bejöttek és kitaláltuk, hogy ezekbõl a kazettákból csinálunk bulikat baráti körben. Volt több is az FMK fölött a BIT üres lakásában, amit sikerült megszerezni es gitárerõsítõkrõl mentek ezek az izraeli mixek. Utánna szerveztünk belépõs bulikat a Banán Klubban télen. Ezek még vegyes techno, acid partyk voltak, de fõleg ezek a zenék mentek, amiket kazettán kaptunk. Utánna a Lakival ( most Cinetrip ) összeálltunk és csináltuk a bulikat, nevezetesebbek a Tungsram strand, volt a labirintusban is 93 tavaszán, aztán Széchényi fürdõ. Majd elutaztam egy évig Ausztráliába, eközben nem nagyon voltak partyk. Visszajöttem, Szegeden a Vasdisznóban voltak bulik, ahol újra fel lehetett éleszteni ezt a goás vonalat. Budapesten is újra voltak bulik, pl a Stella Gardenben. Börzsönyben volt egy rosszul elsült kísérlet egy nagyobb bulira osztrák vendégekkel. A buli felénél valaki kihúzta az aggregátorból a vezetéket, de késõbb végülis fél hangerõn ment tovább a parti. Közben Budapesten az Outzone lemezboltban már árultunk goalemezeket, ill Jirzij is onnan szerezte az elsõ kazettáit. Aztán az elsõ Kengurubuli a Fortunában.
Jirzij: Sokat nem tudtunk a goabulikról, csak amiket hallottunk egy-két elbeszélésbõl. Mindent meg akartunk csinálni, hogy valami extra legyen. Elõtte New Yorkban voltunk, próbáltuk vegyíteni amit ott láttunk és amit a goáról addig hallottunk. Így béreltünk 15 pálmafát, hívtunk egy erõmûvészt, egy lángfújót, egy gólyalábast, egy fakírt és egy kígyóst. Valakik nem jöttek el és végig a Jutasi játszott, de nem goát. Aztán jött a Fáklya, ahol sokan 6-700-an voltak. Volt húsvéti, karácsonyi... De otthont adott goapartyknak az Olaf Palme, Supersonic, volt törökbálinton is buli. 97 nyarán a dunavarsányi bulik, Pintér Gabi és Kenguru szervezésben. A hangulatot nem lehet leírni, a legjobb volt, délig ment a zene és mindenki táncolt. A dj-k I-Mike, Oleg, Smöke, Virág. Az elsõn 6-700-an lehettek, a kovetkezõn már kevesebben voltak, a harmadik bulin meg egész este esett az esõ, de megtartottuk kb 60 embernek. Ott meg együtt volt a szervezõbrigád, azóta van egy kis szakadás. 97 õszén a kriptapartyk, amik évekig voltak, aztán nemrég megszüntek sajna. Halásztelek: elõször úgy volt, hogy Öliék lehívtak minket I-Mike-kal sütögetésre és megkértek, hogy vigyünk le minidisceket. Akkor még Wegha és Karl ( Cai ) house zenét nyomtak. Mi goát játszottunk és mindenkinek nagyon bejött. Rá egy hónapra csináltunk egy bulit ott, fénymásolt szórólappal, nagyon sokan eljöttek. 98 nyara, Balatonkenesei strandon, Kenguru goa. 600-an jöttek el annak ellenére, hogy esett az esõ és villámlott. Azt el kell mondanom, hogy miutan megfertõzõtt minket a goa, rá egy fél évre mi kimentünk Indiába megnézni mi megy ott, de az elsõ információinkat a Lakitol tudtuk, aki már rá sem néz a goára, de akkor nagy goaõrült volt. 2000 szilveszterétõl gyakorlatilag minden hétvégen vannak bulik. Voltak goaesték minden vasárnap a Kõmûves kocsmában és az Underground Cafe-ban is, de ezek nem voltak túl látogatottak.

Jelen

Sajnos egy goadj a töredékét keresi egy másik stílusban dolgozó lemezlovasnak. A partyszervezõknek oda kéne figyelni a lineup sorrendjére is, mert egy reggeli dj ne játszon éjjel 1-kor és aki pörgõs zenét játszik, ne legyen reggel 8-kor. Jó példa erre Goa Gil, aki este 11-ig nem enged csak ambientet, mert milyen az, hogy valaki bejön a bulira 11-kor és széttáncolja magát. De mostanában szerencsére egyre igényesebb szervezésekel találkozhatunk mindenki örömére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése